RSS

sukahati la!










Ku bercita ingin menjadi seorang pereka seni.Tumpuanku lebih kepada seni lukisan,photographer dan yang terbaru tentang fashion.Di sekolah Bishop Gore lah,bermula era keseniaanku.Terasa agak bodoh,bila pertama kali ku langkah ke kelas seni.Mereka semua hebat.Sedangkan,aku kosong tentang ilmu seni.Hanya darah daging ayah masih mengalir seni dalam nadiku.Dalam dunia seniku, ku tetap punya misi.Misiku dakwah untuk mereka mengenal seninya Islam! Mungkin ini kelebihan yang Tuhan beri untuk diriku. Seni bagaimana pun, seni itu sebenarnya bermula dengan Islam juga! Aku tidak mengaklifikasikan aku adalah pendakwah. Bukan mudah untuk berdakwah,tapi sebenarnya disinilah peluangku berdakwah dengan mereka dan juga diriku sendiri! Meskipun,ku tidak cukup kelayakan bergelar seorang pendakwah, ingin ku cuba seselamba mungkin! Meskipun ada diantara mereka, tidak mempercayai adanya Tuhan itu. Mungkin,aku cuma dapat serikan kerja seniku dengan bangganya aku menjadi seorang gadis Muslim.Siapa jua diriku, aku tetap hamba Allah. Misiku yang seterusnya,untuk mereka mengenal dunia politik tanah air Malaysia. Citaku yang ingin mengubah dunia politik Malaysia! Ya.Hasrat hati ingin menjadi seorang gadis reformasi!Dan misiku yang terakhir, misi tentang dunia.Kemanusiaan.Keagamaan.Dan segalanya! Masa berlalu,ku rasakan, ilmu seniku makin bertambah seninya.Ku benar gila tentang seni! Ingin ku punya kamera seperti Kiki Grinidawangsa.Kamera profesional.Mungkin,bila ku punya lebih duit nanti,akan ku beli jua! Insyallah! Dunia fashion pula,ingin ku gabungkan setiap makna rekaanku.Yang pastinya, Islamik,moden dan sempoi! Merekalah permulaan seniku, yakni guru seniku, Miss Tiley.Beliaulah jua yang ku cerita tentang dunia seniku.Dan beliau yang sering kali juga bertanya tentang Islam. Ku harap,dia diberikan hidayah. Amin. Ayah juga guru seniku. Bermulanya akulah anak ayah. Ayah memang artistik.Dan terakhir,Kak Nurul yang sukakan kerja seniku. Suka banget . =]

Citaku yang kedua, ku ingin menjadi seorang ahli politik.Macam ayah.Mungkin tak layak,tapi ku rasakan nadi ayah selalu ada dalam jiwa politikku! Semakin hari,semakin matang ku lihat dunia politik. Ku benci mereka yang menindas! Ku punya tanggungjawab untuk agama,bangsa,negara,keluarga dan diriku. Insyallah,suatu hari nanti,ku ingin benar mendengar lagi suara rakyat yang berjuang ke jalan keadilan! Naluriku benar ingin menjadi seperti kak Izzah. Biar pun statusku adalah seorang gadis! Aku ingin menjadi gadis Reformasi buat tanah air tercinta, Malaysia! =)

Dan citaku yang terakhir, aku ingin menjadi seorang chef ! Aku suka sangat masak. Tapi, aku tak suka tolong orang masak.Kecuali,masakkanku! Masakkanku. cumalah untuk suka-suka.Aku suka masak untuk diberikan sedekah. Aku suka masak untuk mereka yang ku sayangi. Kalau ku punya harta berjuta ringgit Malaysia,terlintas jua di fikiran,ingin membuka sebuah cafe.Percuma bagi mereka yang tidak mampu! Percuma bagi anak-anak yatim! Percuma bagi mereka yang ingin merasa masakkanku.Cuma,tidak ku pasti.Ku perlukan tenaga lebih dari diriku.

Jika benar ku punya upaya dan mata wang yang tinggi, ingin ku bina sebuah astaka. Astaka Nur Najihah.Di dalam sebuah astaka, terletaknya sebuah rumahku,yakni bilikku,sebuah bilik seni,mungkin bilik photographer, sebuah dapur moden dan di tengah-tengah Astaka terletaknya sebuah pentas.Pentas buat suara-suara reformasi! Pentas untuk rakyat! Tak perlu permit dari pihak polis nan banggang!

p/s : aku suka menjadi lebih dari satu! :D

2 suara reformasi:

Shakadal said...

See please here

Framestone said...

insya'lah leh je jd ahli politik..