RSS

Malang & Kemalangan tak sudah,,


Yo salam

Tips untuk anda semua. Walaupun ramai di antara kita dah tahu, tapi ada jew yang buat deeeek je,,so Jiha willing nak membebel dari hati nurani dan dari pengalaman2 selama tinggal di Malaysia untuk 8 bulan,,

Al Kisahnya

Minggu lepas, ada la sorang bro ni accident dalam konvoi Photography Club ke Pulau Pinang. Jiha dan other girls dalam kereta yang berasingan. Bro tu menunggang motor, ntah cmner ada kereta langgar dia dari belakang. Dahsyat tak dahsyat, kulit dia ada terkoyak,,agak teruk. Pendek cerita, kenala masuk hospital.Tak sanggup nak cite,,sebab Jiha takot sebenarnya!

Pengajaran

  • Firstly, we always forgot to doa before we start journey, kan?

سُوۡرَةُ الزّخرُف
لِ
تَسۡتَوُ ۥاْ عَلَىٰ ظُهُورِهِۦ ثُمَّ تَذۡكُرُواْ نِعۡمَةَ رَبِّكُمۡ إِذَا ٱسۡتَوَيۡتُمۡ عَلَيۡهِ وَتَقُولُواْ سُبۡحَـٰنَ ٱلَّذِى سَخَّرَ لَنَا هَـٰذَا وَمَا ڪُنَّا لَهُ ۥ مُقۡرِنِينَ (١٣) وَإِنَّآ إِلَىٰ رَبِّنَا لَمُنقَلِبُونَ (١٤)

Az-Zukhruf

Supaya kamu duduk tetap di atasnya; kemudian kamu mengingati nikmat Tuhan kamu apabila kamu duduk tetap di atasnya, serta kamu (bersyukur dengan) mengucapkan: Maha Suci Tuhan yang telah memudahkan kenderaan ini untuk kami, sedang kami sebelum itu tidak terdaya menguasainya. (13) Dan sesungguhnya kepada Tuhan kamilah, kami akan kembali! (14)

  • Secondly, seat belt issue!

Bukan sebab undang2 di UK dan rakyatnya yang akur pada undang2 memakai seat belt, tapi sendiri mahu ingatla keselamatan kita bergantung pada sifat kita. Tak guna beli kereta,tapi tak pakai seat belt.

  • Thirdly, no mobile phone please! sms or calling kalau tak penting (Especially driver). Concentrion hilang dengan mudah. Kawalan pemanduaan pun berkurangan dan tak stabil.


  • Fourthly, kalau nak racing sangat, sila sign up ke Formula 1,, jangan sebab nak tunjuk hebat atas jalan raya, anda membahayakan nyawa orang lain. Sila memandu dengan jiwa hemat!

  • Lastly, don`t say insyallah selamat,kalau tak pakai seat belt. Nak berserah pada Tuhan pun kena ada usaha.

.Last bebel.

No wonder la Malaysian kalau accident je,mesti gempak remuk. Seat belt pun tak nak pakai. Jiha beri perbandingan dengan UK dan Malaysia, supaya kita dapat belajar. So kalau sesiapa nak berkata:
Ini bukan UK Jiha oii,,relax la, insyallah selamat, ala polis tak ada,,
(siap gelak lawak dan sindir,melihat betapa skemanya cik Jiha ni,haha)

Maka, silakanlah. Jiha bebel pun sebab Jiha sayangkan nyawa Jiha dan kalian. Jangan terhantuk, baru nak melalak. Terpulanglah kan,,malang tak ada perfume,, =]

0 suara reformasi: