RSS

Duhai seni

Kenyataan Uncle Roslan Aziz tentang konsert Mas Idayu dan Ella terhadap ummat Islam, mungkinlah satu dosa yakni seolah-olah menegakkan benang yang basah. Tak salah untuk berkonsert dan berseni. Tapi, konsert Mas Idayu dan Ella is not type of "Islamic voice". Pakatan Rakyat tidak menghalang kebebasan rakyat,tapi sebenarnya Pakatan Rakyat sayang dengan rakyat jelata. Takkan la diaorang nak jatuhkan maruah orang Islam dan orang Melayu sendiri yang dah hanyut dengan arus Islam Hadhari.
Meski aku suka memekik dalam rumah, tapi, aku tak nak la buat konsert Akademi Fantasia. Walaupun muka aku ni jenis tak malu dengan orang, tapi kadang-kadang, aku pun leh jadi "shy-shy cat". Believe it or not.This is the truth.Don`t play2 :P
Ayah pun pernah menjadi pengarah konsert waktu ayah pegang Ketua Seni dan Kebudayaan dalam Pemuda PAS. Konsert anjuran DACs. Kumpulan Geng Blues , Ramli Sarip dan Aqil Hayy jadi artis jemputan.Bertempat di Dewan PAS Taman Melewar.Itu konsert pertama dalam sejarah PAS. Baju tema hitam-oren. Ayah tempah 2 baju lengan panjang istimewa untuk anak ayah.Yakni, kami la. Kakak & adik. Konsert Hiburan Alternatif. Itu nama konsertnya.
Islam tidak sempit sesempit fikiran manusia. Islam is kind of art. Dalam artwork aku pun, aku akan sampaikan mesej Islamku. At least, tak la sia-sia dengan bakat yang ada :)
I love music as well. But, I don`t care much about artist. Bukan dioarng kasi makan-minum aku pun,kalau aku ambek taw pasal diaorang pun. Kehidupan artis yang kebanyakkannya akan tergelincir dari landasan. Kecuali orang-orang yang sampaikan mesej agama Islam. It`s ok to love music. It is fine if you really know what music is. Kalau hip hop music pun tak salah untuk didengar. As long as is not lari dari landasan. Depends on the lyric la kan.
Dan satu lagi, jangan pandang terlalu negatif pada orang-orang yang tidak bertudung. Memanglah dosa tidak bertudung. Tapi, bukanlah dengan cara memulaukan,atau sinis terhadap mereka. Aku mula bertudung sejak kecil. Satu masa dulu, aku pernah merasa satu perasaan pelik dan jelik pada mereka yang tidak bertudung. Tapi, bila usia mengajar aku untuk mengenal manusia, hakikat dunia bahawa manusia tidak dilahirkan untuk menjadi sempurna.Namun, bukan alasan ketidaksempurnaan itu, untuk kita melakukan salah. Dekati dan berkawan dengan mereka seolah-olah satu yang pelik. Lagi-lagi, pertama kali jejak di sekolah asing. Lain bangsa,lain agama dan lain jiwarasa. Tapi, sedar atau tidak, sebenarnya kita yang bersalah kerana selalu menghukum manusia tanpa melihat pada wajah tempang sendiri. Ish.Ish.Ish.
Berkawanlah dan fikirkanlah, bila kita berkawan dengan mereka,sebernarnya adalah satu jalan untuk " trick them" agar terbuka hatinya untuk memakai tudung. Tak salah kan? :)
Oklah manusia-manusia sekalian, jadilah manusia yang benar-benar manusia.Bukan semua manusia itu adalah manusia. Dunia ini seni. Dan seni itu adalh seni. Belajarlah dari seni segala seni. :D

p/S : maafkanlah manusia. dan nilaikanlah "kemaafan" itu.
p/S: aku banget gila suka sama itu "My Heart Will Go On" :)

6 suara reformasi:

ZURICH AL Qaaf said...

awak masih lagi muda dan mentah...

saya akan e mail awak anwar ibrahim

PAS.. parti ajaran sesat

saya hanya suka pada tok guru nik aziz je,,
yang lain semuanya peyamun

Letting the time pass me by said...

Muzik nie kena tengok tempat jugak.

Tapi perlawanan bola tu pun ade masalah sikit.. sebab semua pemain pakai seluar pendek!!!

zainulfaqar said...

Sbg aktivis kita kene smpati dgn rakyat khususnya dgn kaum artis di Malaysia.

Klu nak berdakwah pada artis, selalui kene cari aktivis dakwah yg berjiwa seni juga.

Bapak kamu mungkin salah seorangnya. Tapi sayang tidak banyak sekental bapak kamu tu. Sekadar berpandangan

.Gadis Reformasi Malaya. said...

Kalaulah benar PAS itu ajarn sesat,
kenapa tidak kamu bangkit sbg suara?
aku bukan penymun.
bytheway
Tuan Guru Nik Abdul Aziz
is always the best
:)

.Gadis Reformasi Malaya. said...

jiwa harus terbuka dengan sekatan dan undang2
:D
artis bolh berubah cara hidup mereka
kalau benar mereka ingin menjdi seorang artis yg dihormati
:)

.Gadis Reformasi Malaya. said...

panjangkanlah seluar yang pendek!
akal manusia itu bisa dipnjgkn,kalau ada sribu keiginan!
bukan bgitu?