RSS

malam si berlambak arak


1-Suatu malam minggu,kami sekeluarga membawa Aliah sekeluarga meronda-ronda di Wine Street, di Swansea.Setiap malam minggu (Jumaat-Ahad) polis sudah berjaga untuk mengawal keselamatan.Excited tapi takut gua rasa.Laki pakai pakaian perempuan dan macam2 la..

2.Di Swansea (United Kingdom amnya), semabuk mana pun mereka, mereka masih ikut undang-undang.Kegembiraan mereka diraikan dengan arak.Begitu juga jika mereka mahu hilangkan kesedihan.Arak juga diakhiri..Itu hidup mereka.Tidak kira mereka Kristian,Buddha atau apa saja agamanya.Muslim pun ada juga.Pun berlambak!

3. Di Swansea, di negara-negara Eropah, Muslim pun ada sahaja pembekal,pembeli,penjual dan peminum arak. Berlambak! Malaysia pun sama jek..

4.Kerana arak, mereka tidak punya erti makna kehidupan di dunia.Hidup mereka kosong, penuh dengan parti-parti yang merepek.Beer Festival is coming soon in here! Aku pun pernah diajak ke parti yang merepek itu.Aku tolak dengan baik walaupun diajak berkali.Dan meskipun diorang cakap begini " you don`t have to drink the alcohol". Jawapan pastinya, "sorry I can`t go.I don`t like party and even though I don`t have to drink it, the party still got the alcohol.It`s my religion rule". Sikit mana pun arak itu diminum, hukumnya tetap haram.

يا بنى آدم قد أنزلنا عليكم لباسًا يوارى سوآتكم وريشًا، ولباس التقوى ذلك خير

Ertinya : Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian TAQWA itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat ( Al-A'raf : 26)

5.Kisah pasal Kartika lak, malas nak comment lebih2, manusia itu melakukan kesilapan dan bukan Kartika seorang sahaja.Bukan membela Kartika,tapi peringatan pada kita yang selalu leka dan ngade2 nak lupa-lupa tentang dosa dan pahala.Kutuk-kata orang,nanti tak pasal kena kat batang hidung sendiri.Nauzubillah.Tapi, apa yang penting, kita masih ada lagi peluang bertaubat selagi mana Matahari tidak terbit dari ufuk barat.Tuhan itu Maha Pengampun.

6. Waktu zaman persekolah di Malaysia, aku selalu juga dapat A untuk Pendidikan Islam bukan nak show off eh .Meski pun di sekolahku, Bishop Gore tiada Pendidikan Islam, namun kenangan dapat A dalam Pendidikan Islam selalu buat aku fikir. Apalah maknanya dapat A dalam subjek tapi bukan di kehidupan realiti? Aku bukan alimah tapi cita-cita nak la jadi alimah..yelah, Doraemon pun nak jadi baik gak :D


7.Bulan yang mulia ini, sama-samalah kita upgrade our level.Our iman,our taqwa, our knowledge and our amal.
Saya ajak awak semua dan awak ajaklah saya kepada kebaikkan eh :)

2 suara reformasi:

Unknown said...
This comment has been removed by a blog administrator.
crixerity said...

"Apalah maknanya dapat A dalam subjek tapi bukan di kehidupan realiti?"

serius. paling suka ni. terutama bila belajar di tempat pandai-pandai. walau perangai ramai je yang teruk, tapi ramai je yang 80++, mengalahkan yang abid. heh.

owh ye, adakah kehidupan mereka kosong kerana minum arak? atau itulah 'kehidupan' dari perspektif mereka?