RSS

Dunia (bukan) politik budak 17 tahun

Ok.Ok. Harap semua manusia bersabar dengan segala pergolakkan dunia perjuangan tanah air Malaysia. Aku tahu. Aku faham. Sebab aku penyayang sama dengan itu tanah airku. Faham tak korang nieyh? Ish.ish. Tarik gak bulu mata kau.
Ok.Ok. Aku tahu Ezam meloncat macam katak. Tiba-tiba je masuk laut masin. Entah ler. Paradigma ombak tsunami tahap gebeng. Apa-apa pun, anda semua didoakan tidak akan jadi bidan superman gitu, Bahaya gila. Takut tersembam kat longkang, maka tertelan ludah yang kau ludahkan disuatu masa dahulu.
Hattui.
Dibelikah sumpah keramat Ezam? Lupakah tangan digari satu masa dulu?
Oh mummy. Oh daddy. COBAAN.
Perjuangan harus ada istiqamah. Itu bapak aku cakap. Moga tiada mimpi ngeri DSAI jadi begitu pula. ;D

Minyak oh minyak. . Kalau di UK, tiada isu sehangat ini. Harga minyak disini depends on the wheather. Kalau sejuk, harganya turun.Kalau mentari panas, maka naiklah hargnya.
Oh Perdanon Mentero
Tak ada usus jantung hati kemanusiaan ke! Ke mata kau buta melihat rakyat memakai selipar kemiskinan! ?Kau mewah dengan gelak hilaian pontianak sundal malam.
Hatui.
Kurang asam jawa!
Ok. Assabarulminaliman.
Sabar itu separuh daripada iman. Ustaz & ustzah aku ajar. Ingat.Ingat.
Tapi, tak ada logic akal langsung, bila harga minyak naik macam nak mati. Tak kesian ke orang susah nak cari duit!? Ada otak piker la sendiri. Takkan la aku nak wash brainkan.


Hari tu ada ku baca sebuah majalah National Georgraphy. Tentang hamba. Bermillion hamba di dunia abad 21 ini.Hamba yang dijual beli. Hamba yang dipaksa dan terpaksa. Dan, Malaysia adalah anatara Negara-negara yang paling banyak hamba! This is reality! Bukan Akademi Fantasia. Bukan Malaysian Idol.
Di papan putih, Mr Thomas, guru Geografi ku mengajar kami tentang Negara LESS ECONOMICALLY DEVELOPMENT COUNTRY(LEDC`s) dan MORE ECONOMICALLY DEVELOPMENT COUNTRY(MEDC`s) . LEDC`s adalah Negara membangun yang miskin. Bukan la miskin sangat. Tapi, cara kepimpinan yang agak miskin. Kebanyakkan Negara-negara Timur dan Negara Islam. Bukan salahkan “Ketimuran dan Islam”, tapi, sebenarnya ianya terletak pada tanggungjawab kita sebagai hamba Tuhan.
Meski United Kingdom bukanlah Negara Islam tetapi cara kepimpinan yang ada ciri-ciri Islam,maka secara automatic Negara diaorang macam Negara yang dipimpin oleh Islam.
Tak susah nak jadi Negara Islam yang bertamadun. Pilihlah antara manusia-manusia di muka bumi ini yang benar bisa membimbing manusia!
Ini Malaysia! Malaysia tanah air aku. Bukan tanah air kau sorang. Tak faham bahasa hati rakyat Malaysia ke?
Duhai blablabla..

Aku bukan cakap atas DASAR POLITIK.. Tapi, ini isu rakyat. Kalau nak jadi Prime Minister, jiwa kerakyatan seharusnya ada. Aku cakap atas DASAR AKU RAKYAT MALAYSIA!Aku bukan SERANG PERIBADI PAK LAH. Tak kira la apa agamamu, bangsa dan budaya.Mahupun atas nama politik. TAPI, AKU BERCAKAP SEBAB ITU YANG APA AKU RASA. Keluh kesah dari anak-anak Malaysia bila minyak naik. Umur bukan penghalang. Tapi, ini PERASAAN RAKYAT YANG BUKAN PERASAN .

Ok la.
Dah lepas segala geram pun budak 17 tahun nieyh!
Syabas pada mereka yang hadir ke perhimpunan rakyat pada hari ini! Cayok la rakyat jelata!
:D

2 suara reformasi:

Anonymous said...

ehmmmm... Politik adalah dunia kita dari mula kita dilahirkan.

MuhammadSidqi said...

salam.

satu refleksi yg bagus utk seorg gadis 17 tahun. matang.

boleh emel saya di sidqi87@hotmail.com tak? ada sesuatu yg menarik dlm posting kamu :)

SIDQI